пʼятницю, 23 вересня 2016 р.

Споживач на ринку послуг Програма навчального курсу для 10-11 класу


ДАНИЛОВАО. Є., 
Учитель основ споживчих знань ліцею № 144 імені Г, Ващенка м. Києва, вчитель вищої категорії, старший учитель.Програма схвалена для використання у ЗНЗ (протокол № 2 від 12.08.2013, лист за № 14.1/12-Г110 від 11.02.2014) предметною ; комісією з економіки Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України.
Передбачається, що у викладанні курсу за ви­бором «Споживач на ринку послуг» будуть   задіяні вчителі, які мають географічну, правознавчу чи економічну освіту, готові до самовдосконалення, підвищення фахової майстерності та розвитку методичного забезпечення курсу. Саме цей курс є актуальним для випускників середніх загаль­ноосвітніх навчальних закладів, оскільки має прикладну профорієнтаційну спрямованість, що передбачає трансформацію теоретичних знань учнів у практичний досвід.
Курс може вивчатися у класах усіх профілів, водночас пропонований розподіл годин та прак­тичних занять є умовним.


НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА КУРСУ ЗА ВИБОРОМ «СПОЖИВАЧ НА РИНКУ ПОСЛУГ», 10-11 КЛАС

К-еть
лади
(17)
К-сть
гадин
(35)
Зміст навчального матеріалу
Навчальні досягненім учИг
1
1
2
Вступ. Поняття «послуги». Функція сфери послуг у сучасному житті суспільства як галузі економіки, що найбільш динамічно розвивається. Основні установи, що надають послуги.
Основні види послуг: побутові, житлово- комунальні, банківські, страхові, послуги пасажирського транспорту, послуги зв’язку, торгівлі та громадського харчування, індустрія розваг та відпочинку, консультативні та інформаційні послуги, послуги освіти, охорони здоров'я, культури, юридичні послуги.
Учень:
називає основні види послуг; визначає місце сфери послуг у соціальній інфраструктурі господарства країни та світу; знає основні види послуг та установи, що їх надають;
характеризує потреби, що задовольняють населення за допомогою сфери послуг; уміє оцінювати доцільність та якість нових соціальних послуг;
усвідомлює морально-етичні норми поведінки споживача під час користування послугами.

2
1
2
Побутове обслуговування населення і його види. Основні нормативно-правові акти у сфері обслуговування населення.
Захист прав споживачів у сфері побутового обслуговування населення.
Учень:
дає визначення поняпям «побутове обслуговування»
та «побутові послуги»;
називає підприємства служби побуту;
знає права та обов’язки споживача у сфері
побутового обслуговування;
уміє захищати власні права споживача у сфері
побутового обслуговування;
знає про особливості надання побутових послуг
поза виробничим приміщенням; визначати гарантійні
зобов’язання виконавця стосовно надання побутових
послуг; захищати власні права споживача у сфері
побутового обслуговування населення.
3
1
2
Житлово-комунальні послуги, їх види. Основні способи оплати послуг: у банку, за допомогою терміналу, за допомогою Internet.
Переваги та недоліки ОСББ в Україні.
Учень:
знає основні види житлово-комунальних послуг; уміє користуватися комунальними послугами та дотримуватися порядку сплати за них; розуміє, які мають бути стандарти якості комунальних послуг
4
1
2
Роль банків у наданні фінансових послуг.
Види банків та банківських послуг.
Заощадження та їх види. Страхування вкладів. . Банківська таємниця. Банківська система України.
Презентація учнівського проекту «Бізнес-план створення банку».
Учень:
знає правила поведінки споживачів під час отримання фінансових послуг; називає послуги, що надаються фінансовими установами;
характеризує основні види послуг, які надають банки;
уміє укладати договір про надання фінансових послуг, працювати з нормативними документами щодо регулювання діяльності з надання фінансових послуг;
приймає самостійні рішення для розв’язання конкретних життєвих ситуацій, пов’язаних з фінансовими послугами.
5
1
2
Основні види кредитів: споживчий, комерційний, банківський, іпотечний, державний, міжнародний.
Споживчий кредит та його особливості.
Форми і умови складання договору про надання споживчого кредиту. Переваги та недоліки споживчого кредитування в Україні та окремих країнах світу. Особливості іпотечного кредитування в Україні.
Основні форми страхування кредитів.
Учень:
знає основні форми кредитів, умови їх надання та юридичного оформлення;
розуміє ризики, яких може зазнати споживач при отриманні різних видів кредитів; розраховує вартість кредиту на придбання товарів; знає умови іпотечного кредитування в Україні.
6
1
2
Особливості страхових послуг та їх роль в управлінні ризиками. Коротка історія страхової справи. Страхові компанії в Україні та перелік послуг, які вони надають. Презентація учнівського проекту «Бізнес-план створення страхової компанії».
Учень:
знає сутність страхування, історію страхової справи в Україні;
визначає форми та види страхування відповідно до чинного законодавства України; уміє оформляти договір про страхування; використовує отримані знання у конкретних типових ситуаціях.
7
1
2
Нотаріальні послуги та їх види.
Нотаріальна служба: її особливості та об’єктивні умови необхідності існування.
Учень:
знає обов’язки нотаріусів;
орієнтується у видах нотаріальних послуг і найбільш поширених нотаріальних угод; уміє визначати ситуації, коли необхідно скористатися послугами нотаріуса.
8
1
2
Телекомунікаційні послуги.
Терміни, які вживаються при наданні та використанні телекомунікаційних послуг.
Основні вимоги до договору про надання телекомунікаційних послуг.
Конфіденційність телекомунікаційного зв'язку. Підприємства зв’язку. Особливості надання послуг підприємствами зв’язку. Користування абонентною і поштовою скриньками. Технологія поштових відправлень і переказів.
Послуги мобільного зв’язку. Обов'язки операторів мобільного зв’язку. Захист інформації про споживача.
Правила мобільного етикету.
Учень:
знає та розуміє терміни, які використовуються при
наданні та отриманні телекомунікаційних послуг;
аналізує переваги та недоліки послуг, які пропонують
різні оператори мобільного зв’язку;
уміє укладати договір про надання
телекомунікаційних послуг;
відстоює свої права на ринку телекомунікаційних
послуг;
пояснює власні дії та рішення;
усвідомлює та керується правилами мобільного
етикету.

9
1
2
Послуги індустрії розваг та відпочинку.
Роль паркового середовища в індустрії розваг та відпочинку. Тематичні парки відпочинку. Особливості анімаційного обслуговування. Розробка та презентація учнівського проекту «Ідеальний випускний вечір».
Учень:
називає сучасні послуги індустрії розваг та відпочинку;
усвідомлює значення фактора вільного часу та його раціонального використання
10
1
2
Туристичні послуги.
Поняття «туристичний продукт». Туроператор і турагент. Характеристика комплексного туристичного продукту та послуг гостинності як специфічних товарів. Права та обов’язки сторін туристичної діяльності.
Особливості процесу надання основних послуг у готелях.
Додаткові готельні послуги як показник високої якості, конкурентоспроможності та культури обслуговування.
Якість обслуговування туристів у готелях - важливий чинник розвитку туризму.
Учень:
знає, які послуги надають туроператори, а які турагенції;
уміє читати та оформляти типовий договір про надання туристичних послуг; коректно відстоювати свої права споживача в типових життєвих ситуаціях; усвідомлює права та обов’язки споживача туристичних послуг;
розрізняє основні та додаткові готельні послуги
11
1
2
Поняття «медична послуга».
Види установ охорони здоров я.
Надання послуг медичними закладами різних форм власності.
Надання санаторно-курортних послуг.
Учень:
знає установи, які надають медичні послуги; права та обов’язки споживача платних медичних послуг; володіє інформацією про види медичних послуг і медичне страхування
12
1
2
Споживач на ринку освітніх послуг. Типи навчальних закладів. Ліцензійні умови надання освітніх послуг. Особливості бюджетного та контрактного навчання.
Вступ до вищих навчальних закладів. День «відкритих дверей». Права та обов’язки абітурієнтів. Форми навчання у вищих навчальних закладах України.
Учень:
знає права та обов'язки абітурієнтів; розрізняє сучасні типи навчальних закладів; в чому полягають особливості бюджетного та контрактного навчання студентів;
виділяє критерії вибору навчального закладу; уміє підготувати необхідні документи для вступу до вищих навчальних закладів
13
1
2
Світ професій. Послуги рекрутингових агентств. Становлення ринку рекрутингових агентств в Україні. Складання резюме та супроводжувальної записки.
Підготовка до співбесіди під час влаштування на роботу.
Складання трудової угоди.
Учень:
орієнтується в кон’юнктурі ринку праці; уміє заповнювати бланк трудового контракту; складати резюме, автобіографію, укладати трудовий договір;
аналізує причини диференціації трудових доходів представників різних професій; розуміє та оцінює умови праці в доступних для учнів професіях за певними параметрами.
14
1
2
Послуги охорони та безпеки.
Особливості надання охоронних послуг в сучасних умовах.
Гарантія якості надання охоронної послуги. Правове регулювання приватної охоронної діяльності як сфери послуг.
Учень:
знає, які послуги належать до охоронних; розрізняє, які послуги надаються державними та недержавними охоронними підприємствами; аналізує та порівнює послуги охорони в супермаркетах та торговельно-розважальних центрах
15
1
2
Види юридичної допомоги. Юридична консультація та процедура звернення. Укладання договору. Оцінка якості юридичної допомоги.
Учень:
розрізняє види юридичної допомоги; порівнює та аналізує якість роботи юридичних фірм;
уміє укладати договір про надання юридичної допомоги
16
1
.2
Особливості новітніх соціальних та інформаційних послуг. Організація міжнародної торгівлі послугами.
Суть та особливості міжнародної торгівлі послугами. Організація міжнародної торгівлі технологіями.
Учень:
називає нові інформаційні послуги; знає як створюються нові послуги; характеризує особливості міжнародної торгівлі послугами;
уміє користуватися довідковими джерелами та створювати презентації про міжнародну торгівлю послугами та технологіями
17
1
2
Державні органи захисту прав споживачів, місцеві органи. Громадські організації захисту прав споживачів.
Правила та причини звернення до суду щодо порушення прав споживачів послуг. Відшкодування моральної шкоди споживачеві послуг.
Учень:
називає державні органи, громадські організації захисту прав споживачів; розуміє функції та значення судових установ для захисту прав споживачів;
усвідомлює поведінку спілкування та мовний етикет споживача


Тема робота -

Необхідне обладкзййя'
1
1. Екскурсія на підприємство служби побуту.
Відвідати місцеве підприємство сфери обслуговування ( хімчистка; перукарня та ін.). Під час. відвідування поцікавитися оформленням «Куточка споживача» та порівняти його оформлення з вимогами законодавства.
Єдині вимоги до оформлення «Куточка споживача»:
1)    реєстраційні документи;
2)    дозвільні документи;
3)    нормативні документи
2
2. Оформлення договору на отримання фінансових послуг.
Екскурсія до банківської установи з метою ознайомлення з видами фінансових послуг, які вона надає населенню. Ознайомлення з видами, умовами та правилами надання банківських послуг.
Закон України «Про банки і банківську справу», калькулятор, бланки банківського договору
3
3. Екскурсія до вищого навчального закладу. Ознайомлення з формами навчання.
Відвідання заходів до Дня відкритих дверей певного ВНЗ. Ознайомлення з формами навчання, умовами вступу та навчання у вищому навчальному закладі. Умови працевлаштування випускників ВНЗ.
Закон України «Про вищу освіту». Рекламно-Інформаційна та презентаційна продукція ВНЗ
4
4. Екскурсія до турагенції.
Навчитися раціонально вибирати екскурсійний чи відпочинковий тур; розрізняти послуги та рівень відповідальності перед клієнтом турагенцій та туроператора; укладати договір про надання туристичних послуг.
Презентація учнівського проекту «Найкраща турагенція міста».
Закон України «Про туризм»; рекламні буклети; бланки типового договору про надання туристичних послуг
5
Екскурсія до місцевого парку відпочинку
Навчитися оцінювати якість та безпечність розважальних послуг, які надаються в місцевому парку відпочинку в межах природного середовища. Нові напрями в індустрії розваг.
Закон України «Про безпеку життєдіяльності».
Прейскуранти розважальних послуг у місцевому парку відпочинку. Куточок споживача.
6
Екскурсія до тематичного парку відпочинку, аквапарку, льодової арени, боулінгу та ін.
Навчитися оцінювати якість та безпечність розважальних послуг, які надаються в штучно створеному розважальному середовищі.
Закон України «Про безпеку життєдіяльності».
Прейскуранти розважальних послуг. Куточок споживача
список використаної літератури
1.   Закон України «Про захист прав спожива­чів» від 12.05.1991 р. в редакції Закону України від 01.12.2005 р. // ВВР України. - 2006. - № 7. - С. 84.
2.   Закон України «Про Загальнодержав­ну програму адаптації законодавства Укра­їни до законодавства Європейського Союзу» від 18.03.2004 р. // ВВР. - 2004. - № 29. - С. 367.
3.   А п о н і н В. В., Олексин І. І., Ш у т о в с ь к а Н. О., Ф у т а л о Т. В. Організа­ція і технологія надання послуг. Навч. посібник за редакцією професора В. В. Апоніна. - К.: Ви­давничий центр «Академія», 2006. - 311 с.
4.   Бочелюк В. Й., Бочелюк В. В. Дозвіллєзнавство. Навчальний посібник. - К.: Центр навчальної літератури, 2006. - 208 с.
5.   Д у д л а І. О. Захист прав споживачів: Навч. посібник. - К.: Центр навчальної літера­тури, 2007 - 448 с. Науково-дослідний центр незалежних споживчих експертиз.
6.   Чи грамотний ви споживач?: Практикум з «Основ споживчих знань» / упоряд. С- О. Ганаба. - Кам'янець-Подільський: Аксіома, 2008. - 76 с.
7.                        Ганаба      С.О. Основи споживчих знань / С. О. Ганаба, О. В. Мартинюк. - Кам’янець- Подільський: Аксіома, 2008. - 148 с.
8.                        З в є р є в а О. В. Захист прав спожи­вачів /О. В. Звєрєва. - К.: Центр навчальної літератури, 2007. - 222 с.
9.   Прикладна економіка програми «Junior


Achievement». - Збірник завдань та вправ для учнів. К.: АртЕк, 2004.
10.  П е т р у щ е н к о в С. П. Культура споживання / С. П. Петрущенков, Н. В. Петру- щенкова. - К.: Магістр-S, 2001.
11.  Маслак С. В., К у ц е н к о Р. В., К у п ч е н к о А. А., Ж е б е л е в а А. С. Практический комментарий к закону Украиньї «О защите прав потребителей», Харьков, 2006.
12.      Маркетингова політика комунікацій: Навч. посібник. Лук’янець Т. І. Видавництво: КНЕУ, 2003.
13.  Как защищать свои права потребителя. - Харков: Одиссей, 2006. - 496 с.
14.  Шаповал М. І. Основи стандартизації, управління якістю і сертифікації: Підруч. - К; 2002. - С. 20.
15.  Шебулдаєва І. В. Основи спожив­чих знань: Навч. посібник / І. В. Шебулдаєва; Українська асоціація споживачів. - К.: Знання, 2000. - 180 с.
16.  Я з в і н с ь к а О. М. Історія консюме- ризму: Навч. посіб. - К.: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2002.
Електронні ресурси
1.    Портал споживача - www.consumerinfo.org.ua
2.    Всеукраїнська громадська організація «Союз споживачів» director@consumers.dp.ua
3.    Всеукраїнська громадська організація «Союз споживачів України» www.consumerunion.org.ua
4.    Українська рада з економічної освіти - http://ucee.com.ua


Передплатний індекс 68830


«Географія та економіка в рідній школі», № 9, 2014



Немає коментарів:

Дописати коментар