четвер, 19 січня 2017 р.

Про концепцію «Нова українська школа»

Про концепцію «Нова українська школа»



За експертними прогнозами, у 2020 році найбільш затребуваними на ринку праці будуть вміння навчатися впродовж життя, критично мислити, ставити цілі та досягати їх, працювати в команді, спілкуватися в багатокультурному середовищі. Але українська школа не готує до цього.
Як і 10, 20, 50 років тому, пересічний український школяр отримує в школі суму знань. За останні роки ця сума дуже збільшилася, як і значно зріс загальний інформаційний потік у світі. Учні спроможні лише відтворювати знання, проте часто не отримують вміння застосовувати їх для вирішення життєвих проблем.
Спосіб навчання в сучасній українській школі не мотивує дітей донавчання. Матеріал підручників затеоретизований, переобтяженийдругорядним фактологічним матеріалом.
Учителі використовують переважно застарілі дидактичні засоби. Педагогів деморалізує низький соціальний статус та рівень оплати праці. Учитель не має справжньої мотивації до особистісного та професійного зростання. Збільшується цифровий розрив між учителем і учнем.
Потрібна докорінна реформа, яка зупинить негативні тенденції, яка перетворить українську школу на важіль соціальної рівності та згуртованості, економічного розвитку і конкурентоспроможності України.
Центральне місце у системі освіти належить середній школі. На відміну від університету, в школі ще можна вирівняти дисбаланс у розвитку дітей. Світогляд закладається саме в школі. У школі формується особистість, її громадянська позиція та професійні якості. Тут вирішується, чи людина захоче і чи зможе навчатися впродовж життя.
Школа має бути в авангарді суспільних змін.
В Україні, як і у всьому світі, набирає ваги так зване покоління Y, або «діти тисячоліття», які народилися між 1990 і 2000 роками. Їхні погляди, спосіб життя кардинально відрізняються від старших поколінь. Досить поглянути на організацію офісів провідних технологічних корпорацій, щоб зрозуміти, на що орієнтується креативний клас, який визначає обличчя сучасної економіки. Для них немає чіткого розмежування між роботою, навчанням і відпочинком. Робота не обов’язково має бути серйозною і нудною. Життя для них – це гармонія між зароблянням коштів, пізнанням нового, самовдосконаленням, грою та розвагою.
На підході покоління Z. Цього року вперше підуть до школи діти, які народилися в 2010 році. Вони не обов’язково будуть поділяти погляди старших. Яке життя оберуть сьогоднішні першокласники? Якою б не була відповідь, маємо запропонувати майбутнім поколінням українців школу, яка буде для них сучасною.
Формула нової школи складається з 8 ключових компонентів:
1) Новий зміст освіти, заснований на формуванні компетентностей, необхідних для успішної самореалізації в суспільстві.
2) Умотивований учитель, який має свободу творчості й розвивається професійно.
3) Наскрізний процес виховання, який формує цінності.
4) Децентралізація та ефективне управління, що надасть школі реальну автономію.
5) Педагогіка, що ґрунтується на партнерстві між учнем, учителем і батьками.
6) Орієнтація на потреби учня в освітньому процесі, дитиноцентризм.
7) Нова структура школи, яка дозволяє добре засвоїти новий зміст і набути компетентності для життя.
8) Справедливий розподіл публічних коштів, який забезпечує рівний доступ усіх дітей до якісної освіти.
Наскрізне застосування інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі та управлінні закладами освіти і системою освіти має стати інструментом забезпечення успіху Нової школи.
Відповідно до проекту нового базового Закону «Про освіту» ключовими для Нової української школи визначено такі компетентності:
10 ключових компетентностей нової української школи
1) Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами.Це вміння усно і письмово висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди  Здатність реагувати мовними засобами на повний спектр соціальних і культурних явищ – у навчанні, на роботі, вдома, у вільний час. Усвідомлення ролі ефективного спілкування.
2)  Спілкування іноземними мовами. Уміння належно розуміти висловлене іноземною мовою, усно і письмово висловлювати і тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди. Уміння посередницької діяльності та міжкультурного спілкування.
3) Математична грамотність. Уміння застосовувати математичні (числові та геометричні) методи для вирішення прикладних завдань у різних сферах діяльності..
4) Компетентності в природничих науках і технологіях. Наукове розуміння природи і сучасних технологій, а також здатність застосовувати його в практичній діяльності.
5) Інформаційно-цифрова компетентність передбачає впевнене, а водночас критичне застосування інформаційнокомунікаційних технологій (ІКТ) для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією на роботі, в публічному просторі та приватному спілкуванні. Інформаційна й медіа-грамотність
6) Уміння навчатися впродовж життя. Здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок, вміння визначати навчальні цілі та способи їх досягнення, вибудовувати свою навчальну траєкторію, оцінювати власні результати навчання, навчатися впродовж життя.
7) Соціальні і громадянські компетентності. Усі форми поведінки, які потрібні для ефективної та конструктивної участі у громадському житті, на роботі. Уміння працювати з іншими на результат, попереджати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісів.
8) Підприємливість. Уміння генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя з метою підвищення як власного соціального статусу та добробуту, так і розвитку суспільства і держави. Здатність до підприємницького ризику.
9) Загальнокультурна грамотність. Здатність розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі смаки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистець
10 Екологічна грамотність і здорове  життя. Уміння розумно та раціонально користуватися природними ресурсами в рамках сталого розвитку, усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини, здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя.
Усі перелічені компетентності однаково важливі й взаємопов’язані. Кожну з них діти набуватимуть послідовно, поступово під час вивчення різних предметів на всіх етапах освіти. Спільними для всіх компетентностей є такі вміння:
• уміння читати і розуміти прочитане
• уміння висловлювати думку усно і письмово
• критичне мислення
• здатність логічно обґрунтовувати позицію
• ініціативність
• творчість
• уміння вирішувати проблеми, оцінювати ризики та приймати рішення
• уміння конструктивно керувати емоціями, застосовувати емоційний інтелект
• здатність до співпраці в команді.
Підбір предметів і тематичних розділів шкільних програм відбуватиметься з огляду на доцільність з точки зору наведених компетентностей.
Педагогіка партнерства
Нова школа працюватиме на засадах «педагогіки партнерства». Основні принципи цього підходу:
• повага до особистості;
• доброзичливість і позитивне ставлення;
• довіра у відносинах, стосунках;
• діалог – взаємодія – взаємоповага;
• розподілене лідерство
• принципи соціального партнерства (рівність сторін, добровільність прийняття зобов’язань, обов’язковість виконання домовленостей).
Діалог і багатостороння комунікація між учнями, учителями та батьками змінить односторонню авторитарну комунікацію вчитель – учень.
Будуть широко застосовуватися методи викладання, засновані на співпраці (ігри, проекти (соціальні, дослідницькі), експерименти, групові завдання тощо). Учні залучатимуться до спільної діяльності, що сприятиме їхній соціалізації та дозволятиме успішніше оволодівати суспільним досвідом.
Буде змінено підходи до оцінювання результатів навчання. Оцінки слугуватимуть для аналізу індивідуального прогресу і планування індивідуальної швидкості, а не ранжування учнів.
Оцінки розглядатимуться як рекомендація до дії, а не присуд.
Нова школа буде підтримуватися електронною платформою для створення і поширення електронних підручників і навчальних курсів для школярів та вчителів.
Вмотивований учитель
Нова школа потребує нового вчителя, який може стати агентом змін. Реформою передбачено низку стимулів для особистого і професійного зростання, щоб залучити до професії найкращих.
Насамперед учителю буде надано академічну свободу. Учитель зможе готувати власні авторські навчальні програми, власноруч обирати підручники, методи, стратегії, способи і засоби навчання; активно виражати власну фахову думку. Держава гарантуватиме йому свободу від втручання у професійну діяльність.
Велика увага приділяється матеріальному стимулюванню. У проекті Закону «Про освіту» закладається норма про підвищення місця вчителя у єдиній тарифній сітці. Учителі, які пройдуть добровільну незалежну сертифікацію, будуть отримувати надбавку.
Суттєвих змін зазнає процес і зміст підготовки вчителя.
На допомогу вчителеві буде створено освітній портал з методичними та дидактичними матеріалами, українськими е-енциклопедіями, мультимедійними підручниками та інтерактивними он-лайн- ресурсами.
Буде кардинально скорочено бюрократичне навантаження, у тому числі завдяки переходу на систему освітнього електронного документообігу (замість, а не в доповнення до існуючої документації).
Орієнтація до учня
Нова українська школа буде працювати на засадах особистісно орієнтованої моделі освіти. У рамках цієї моделі школа максимально враховує здібності, потреби та інтереси кожної дитини, на практиці реалізуючи принцип дитиноцентризму.
У Новій школі буде заохочуватися інклюзивна освіта. Для учнів з особливими потребами буде створено умови для навчання спільно з однолітками. Для таких дітей буде запроваджено індивідуальні програми розвитку, включаючи корекційно-реабілітаційні заходи, психолого-педагогічний супровід.
Виховання на цінностях
Виховний процес буде невід’ємною складовою усього освітнього процесу і орієнтуватиметься на загальнолюдські цінності, зокрема морально-етичні (гідність, чесність, справедливість, турбота, повага до життя, повага до себе та інших людей), соціально-політичні (свобода, демократія, культурне різноманіття, повага до рідної мови і культури, патріотизм, шанобливе ставлення до довкілля, повага до закону, солідарність, відповідальність).
Нова школа буде плекати українську ідентичність.
Нова структура
Загальна тривалість повної загальної середньої освіти збільшиться до 12 років
Дитячий організм не сприймає більше, ніж відведено природою для його віку. Реформа передбачає суттєву зміну структури середньої школи, щоб максимально урахувати фізичні, психологічні, розумові здібності дитини кожної вікової групи.
Новий базовий Закон «Про освіту» передбачає три рівні повної загальної середньої освіти:
 початкова освіта (тривалість чотири роки);
• базова середня освіта, яка здобувається в гімназії (тривалість п’ять років);
• профільна середня освіта, яка здобувається в ліцеї або закладах професійної освіти (тривалість три роки).
Загальна тривалість повної загальної середньої освіти збільшиться до 12 років. На території Європи 11-річна пострадянська школа залишилася в Україні, Білорусі та Росії. В усіх європейських країнах мінімальна тривалість здобуття повної загальної середньої освіти складає від 12 до 14 років.
Ми бачимо потребу збалансування на всіх рівнях гуманітарної і природничо-математичної освіти, зберегти добрі традиції й забезпечити високий рівень природничо-математичної освіти та вивчення інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у всіх школах.
Початкова освіта
Початкова освіта нової школи поділятиметься на два цикли:
Перший, адаптаційно ігровий (1-2 класи);
Другий, основний (3-4 класи).
Навчання буде організовано за єдиним стандартом, без запровадження предметів з поглибленим рівнем. Це також дозволить уникнути соціальної «сегрегації» та відбору дітей в молодшому шкільному віці.
Перший цикл:
• навчання буде організовано через діяльність, ігровими методами як у класі, так і поза його межами;
• оцінки не будуть виставлятися; найважливіше завдання вчителя – підтримувати в кожному учневі впевненість і мотивацію до пізнання.
У другому циклі:
• запроваджується предметне навчання; частина предметів будеоцінюватися.
Державна підсумкова атестація здобувачів початкової освіти буде здійснюватися лише з метою моніторингу якості освітньої діяльності закладів і буде проводитися вчителями школи.
У початковій школі (як і в гімназії та ліцеї) не буде «одногодинних» курсів або предметів. В одному класі не буде більше 8 обов’язкових предметів.
Базова середня освіта
Базова середня освіта поділятиметься на два цикли:
Перший, адаптаційний (5-6 класи);
Другий, базове предметне навчання (7-9 класи).
Особливу увагу в освітньому процесі буде приділено вивченнюдержавної мови.
Перший цикл буде пробуджувати і підтримувати інтерес до сфер знань і діяльності, передбачених навчальною програмою.
Другий цикл. Навчання буде здебільшого предметним. Частину часу буде відведено на предмети за вибором. Після завершення базовоїсередньої освіти учень буде усвідомлювати, які ціннісні орієнтири лежать в основі його вчинків, відчувати відповідальність за результати своєї діяльності.
Результати навчання будуть оцінюватися шляхом державної підсумкової атестації у формі зовнішнього незалежного оцінювання.
Профільна середня освіта
У рамках профільної освіти старшокласник зможе обирати одне з двох спрямувань навчання:
• академічне, із поглибленим вивченням окремих предметів зорієнтацією на продовження навчання в університеті;
• професійне, яке поряд з отриманням повної загальної середньоїосвіти забезпечує отримання першої професії (не обмежує можливість продовження освіти).
Здобуття профільної середньої освіти за академічним спрямуванням буде здійснюватися у академічних ліцеях – як правило, окремих закладах освіти.
Третій ступінь школи буде відокремлено від другого ступеня.
Випускники академічних ліцеїв будуть проходити державну підсумкову атестацію у формі зовнішнього незалежного оцінювання.
Профільну середню освіту за професійним спрямуванням будутьздобувати у професійних ліцеях та профільних коледжах.
Випускники професійних ліцеїв та коледжів будуть проходитидержавну підсумкову атестацію у формі зовнішнього незалежного оцінювання. При успішному проходженні ДПА у формі ЗНО випускники професійних ліцеїв та коледжів зможуть вступати до ВНЗ, а випускники коледжів зможуть навчатися у ВНЗ за скороченою програмою.
Автономія школи і якість освіти
Нова школа матиме широку автономію.
Зросте вплив місцевих громад на формування локальної освітньоїполітики, з урахуванням місцевих культурних особливостей таособливостей ринку праці, на основі державної освітньої політики.
Адміністративні та навчально-методичні повноваження будутьделегуватися на рівень закладу освіти. Автономія передбачає, що школи зможуть самостійно формувати освітні програми, складати навчальні плани і програми з навчальних предметів відповідно до стандартів середньої освіти, обирати підручники, методики навчання і виховання, розвивати навчально-матеріальну базу.
Засновники школи контролюватимуть освітню та фінансово-господарську діяльність закладу освіти, призначатимуть на умовах контракту керівника школи.
Керівник буде обиратися на конкурсних засадах строком до п'яти років і зможе обіймати посаду не більше як два терміни поспіль.
Справедливе фінансування і рівний доступ
У новій школі публічні фінанси будуть розподілятися прозоро. Буде запроваджено принцип «гроші ходять за дитиною», зокрема для забезпечення свободи вибору в освіті.
Державні органи влади і територіальні громади будуть зобов’язані забезпечити необхідні умови навчання і виховання дітей молодшого шкільного віку за місцем проживання, зокрема у селах.
Раціональне використання фінансових ресурсів на виконання стандартів освіти дозволить підвищити вчителям заробітну плату.
Буде запроваджено принцип «гроші ходять за дитиною», зокрема для підтримки дітей з особливими потребами, які можуть здобувати освіту інклюзивно поряд з іншими дітьми у пристосованих для цього школах.
Проект Закону «Про освіту» запроваджує рівноправність доступу до бюджетного фінансування закладів освіти усіх форм власності.
Буде забезпечено принцип свободи вибору в освіті. Якщо батькипобажають віддати дитину в приватний заклад держава спрямує туди кошти, виділені на навчання цієї дитини.
Новий базовий Закон «Про освіту» вперше запроваджує на законодавчому рівні розмаїття форм здобуття освіти. Законопроектпередбачає дистанційну, мережеву, змішану форми здобуття освіти в інституціях, екстернатну і сімейну (домашню) форми індивідуальної освіти, педагогічний патронат з належним визнанням результатів такого навчання.
У регіонах діятимуть опорні школи базового рівня. Кожну опорнушколу буде добре обладнано і зміцнено висококваліфікованими кадрами. Опорні школи слугуватимуть тестовим майданчиком інновацій в окрузі. Збільшення мережі опорних шкіл дасть змогу отримувати справді якісну освіту дітям з сільської місцевості на рівні базової і старшої профільної школи.


Реформа на десятиріччя
Розбудова Нової української школи – це довготермінова реформа, яка розпочинається вже зараз. Сьогоднішні школярі також повинні відчути зміни і отримати кращу якість освіти. Саме тому вже до початку 2016/2017 н. р. було оновлено програми початкової школи. Паралельно зі структурними змінами будуть удосконалюватися методики викладання вчинній школі, підвищуватиметься кваліфікація вчителів, педагогічна освіта переорієнтовуватиметься на компетентнісне навчання, педагогіку партнерства, індивідуальний підхід.
Перша фаза (2016-2018 рр.)
• Перегляд навчальних планів і програм з метою розвантаження тазапровадження компетентнісного та антидискримінаційного підходу в початковій школі.
• Пілотний етап створення опорних шкіл базового рівня у сільськіймісцевості. Має бути утворено 100– 150 шкіл і відпрацьовано взаємодію із громадами та початковими школами.
• Прийняття нового Закону України «Про освіту».
• Розроблення і затвердження стандартів початкової освіти накомпетентнісній основі.
• Підвищення кваліфікації вчителів початкової школи.
• Школа творення підручників нового покоління. Навчання авторів.Підготовка експертів.
• Формування національної е-платформи електронних курсів тапідручників:
.
• Дебюрократизація школи. Спрощення документообігу. Визнанняелектронних форм документів.
• Розроблення нового Закону «Про загальну середню освіту».
-2018.
• Початок роботи початкової школи за новими освітнімистандартами на компетентнісній основі (передбачено проектом Закону України «Про освіту») – 20 18 рік.
Друга фаза (2019-2022 рр.)
• Розроблення і затвердження стандартів базової середньої освіти на компетентнісній основі – 2019 рік.
• Формування нової системи підвищення кваліфікації вчителів і керівників закладів освіти.
• Інвентаризація мережі шкіл та закладів професійної освіти для проектування мережі закладів ІІІ-рівня (профільної школи).
• Формування мережі опорних шкіл базового рівня.
• Створення мережі установ незалежної сертифікації вчителів.
• Створення регіональних органів забезпечення якості освіти.
• Створення системи незалежного оцінювання результатів навчання за курс базової школи.
• Початок роботи базової школи за новими освітніми стандартамина компетентнісній основі (передбачено проектом Закону України «Про освіту») – 2022 рік.
Третя фаза (2023-2029 рр.)
• Розроблення і затвердження стандартів профільної середньоїосвіти на компетентнісній основі – 2023 рік.
• Формування мережі закладів ІІІ-рівня (профільної школи) – не пізніше 2025 року.
• Створення системи незалежного оцінювання професійних кваліфікацій випускників професійного профілю старшої школи.
• Початок роботи профільної школи за новими освітнімистандартами на компетентнісній основі (передбачено проектом Закону України «Про освіту») – не пізніше 2027 року. • Перший дванадцятий клас Нової школи – не пізніше 2029 року.

Графік упровадження реформ:
2018 - Набір до першого класу Нової школи
2022 - Запуск базової середньої освіти
2027 - Запуск профільної школи

2029 - Перший 12-й клас

Немає коментарів:

Дописати коментар